Har du droppet at træne i et træningscenter og i stedet valgt at træne derhjemme? Flere vælger fordelen ved den fleksible træning i hjemmet over fastlagte holdtimer i landets fitnesscentre. De tager ansvar for deres egen træning, men det kan være svært at fastholde motivationen uden et udgangspunkt for træningen.

Når hjemmetræningen rykker hjem i stuen eller ud på græsplænen, kan mange savne inspirationen fra instruktørerne, som de har været vant til i for eksempel træningscentrene. De har været vant til, at når nogen råbte ”10 armbøjninger” så gjorde de, hvad der blev sagt. Med hjemmetræningen er det anderledes, og derfor kan du sidde tilbage og mangle inspiration til at lægge en plan for din hjemmetræning.

Hvordan finder jeg et træningsprogram?

Hvis du vil have hjælp til at lægge et træningsprogram, kan du hurtigt søge hjælp online. Her er mange muligheder for at få fingrene i et veltilrettelagt program, uden at det skal koste dig dyrt. Du kan finde både styrketræningsprogram og et almindeligt Træningsprogram til for eksempel løb eller anden konditionstræning.

Med et træningsprogram i hånden er det nemt og ligetil at gå til træningen. Når du ved præcist, hvad du skal, så vil du opleve, at det bliver meget lettere at træne. Du slipper for at konstant finde på, hvilke øvelser du skal lave, men du kan bare følge et program, der fortæller dig nøjagtigt, hvad du skal gøre.

Når det kommer til hjemmetræning, så er du selv herre over træningen, og på mange måder er det en positiv ting, for eksempel når det kommer til tiden og planlægningen i forhold til din fritid og andre pligter. Men hjemmetræningen kan hurtigt gå hen og blive en sur pligt, og du kan få en dårlig oplevelse med det, hvis de negative tanker tager over, fordi du ikke ved, hvordan du skal gribe træningen an. Derfor kan et træningsprogram være vejen frem.